Intervistë e
shkrimtarit të njohur Ismail Kadare dhënë gazetarit Dashnor Kaloçi pas
publikimit të ditarit sekret të Enver Hoxhës me shënime për poezinë e tij
“Pashallarët e kuq”, ku ai shpjegon ndjesinë që përjetoi kur lexoi dje ato
dokumenta sekrete dhe jep versionin e tij rreth arsyeve që e bënë Enverin të
egërsohej ndaj tij me akuza politike dhe fjalorin banal.
Pas publikimit që i’u
bë dje në disa të përditëshme shqiptare të ditarit sekret të Enver Hoxhës,
lidhur me shënimet e tij ndaj poemës “Në mesditë Byroja Politike u mblodh”, apo
siç njihet ndryshme tashmë “Pashallarët e kuq” të shkrimtarit Ismail Kadare, që
mban datën 20 tetor 1975, si dhe një letre te ish-kryeministrit të asaj kohe,
Mehmet Shehu në adresë të Enverit, dokumente të cilat bëhen të njohura për
publikun për herë të parë pas plot 41 vjetësh, si dhe interesit të madh të
lexuesëve ndaj tyre, ne iu drejtuam për një intervistë shkrimtarit të njohur
Ismail Kadare, (i cili prej disa ditësh ndodhet në Shqipëri), gjë së cilës ai
iu përgjigj pozitivisht edhe në respekt të lexuesëve të shumë të veprës së tij.
Në intervistën që po botojmë më poshtë në këtë shkrim, z. Kadare sjell në kohë
atë ngjarje të largët të vitit 1975, duke dhënë kujtime, versionet, argumentet
dhe analizat e tija, jo vetëm për incidentin e Enverit me Ramiz Alinë për shkak
të poemës së tij “Pashallarët e kuq”, por edhe gjithçka tjetër ai di rreth saj.
Si p.sh.: kush kishte dijeni për poemën që kishte shkruar, takimin me Ramiz
Alinë pas porosisë që atij i kishte dhënë Enveri, pyetjet provokative të
Ramizit ndaj tij në prezencë të 20 personave dhe si iu përgjigj ai,
marrëdhëniet e Kadaresë me Dritëro Agollin dhe bisedat e tyre kundra regjimit,
dyshimet se kush ka qenë i interesuar që të zhduk dy faqet e para të letrës së
Mehmet Shehut, etj etj.
Zoti Kadare, a keni
pasur dijeni se në ditarin e tij personal që ne po e publikojmë për herë të parë,
diktatori komunist, Enver Hoxha ka shkruar plot 11 faqe për ju, lidhur me
poezinë “Në mesditë Byroja Politike u mblodh”, apo siç është njohur ndryshe
“Pashallarët e kuq”?
“Jo, nuk e kam ditur.
Kam dëgjuar pëshpërima për ditarin e tij, por për asgjë të saktë nuk kam pasur
dijeni”.
Nuk është e vështirë të
merret me mend tronditja e autorit (në këtë rast e juaja), kur lexon, qoftë
edhe me kaq vite vonesë, këtë lumë akuzash, të shprehura kaq ashpër prej
njeriut që drejtonte Shqipërinë dhe që kishte në dorë fatin e gjithkujt? A mund
të na thoni diçka më tepër?
“Natyrisht. Askush nuk
mund të thotë se mund të lexojë me gjakftohtësi një tmerr të tillë. Ajo që do
të shtoja në këtë rast është se sado që të përfytyrohen saktësisht lemeritë e
rendit komunist, ato kanë qenë më të rënda se çdo përfytyrim. Është kjo arsyeja
që shprehjet: zbulimi i të vërtetës për krimet e kohës, hapja e arkivave dhe e
dosjeve me të cilat veshët tanë janë mësuar ndërkaq, kanë një ngarkesë shumë më
të madhe nga ajo që duket në shikim të parë. Është përsëritur shpesh se pas
rrëzimit të një diktature, çlirimi i ndërgjegjes prej kujtesës dhe peshës së
saj është akti më i ngutshëm, për të mos thënë, më shpëtimtar për të ardhmen e
Shqipërisë. Kështu është thënë, por fatkeqësisht kjo nuk është bërë”.
Cila mendoni që është
pjesa më delikate që e ka acaruar veçanërisht E. Hoxhën? Apo ndoshta ka qenë
krejt poezia?
“Mendoj se pjesa më
acaruese e vjershës kanë qenë vargjet për “duart e përgjakura”. Ato u morën si
për duart e përgjakura të zyrtarëve të shtetit e të Partisë. Duart me gjak janë
gjëja kryesore që një diktaturë ka frikë t’ia kujtosh. Kam kujtuar
mendjelehtësisht se fjala “burokratët”, do të më mbronte vetvetiu prej kuptimit
të rëndë të këtyre vargjeve. Por Ramiz Alia, në një nga pyetjet e tij, që më
bëri përpara njëzet vetave, në zyrën e tij në Komitetin Qendror, ishte
pikërisht kjo: na shpjego pak, ç’janë këta burokratë, domethënë, këta zyrtarë
me duar me gjak? S’kam ditur ç’të përgjigjem, veç kam ngritur supet, siç bëjnë
njerëzit kur duan të thonë “s’e di”. E ndjeva që isha zënë ngushtë dhe s’më
mbetej gjë tjetër veç të pranoja se kisha gabuar”.
Është folur disa herë për autokritikën tuaj në sensin negativ. Disa nga detraktorët tuaj, kanë
shprehur qëndrim kritik ndaj saj, por pa e sqaruar përse. A mund të na jepni ju
vetë, një shpjegim?
“E kam dëgjuar këtë dhe
më ka ardhur për të qeshur nga mungesa e plotë e logjikës në këtë rast. Çështja
ka qenë e thjeshtë: një shkrimtar (në këtë rast, unë), akuzohet se në një
vjershë të vet ka goditur shtetin komunist, partinë, marksizëm – leninizmin,
diktaturën e proletariatit e gjithë ato që vijnë pas. Shkrimtari përgjigjet se
e pranon akuzën. Madje, ai përsërit me radhë shtetin, partinë, diktaturën,
marksizmin etj., madje arrin gjer atje sa të saktësojë se “armën që Partia ia
dha për të goditur armiqtë, ai e ktheu kundër Partisë!”
Të gjitha këto akuza,
bashkë me tekstin e autokritikës dihen botërisht. Ajo që nuk arrij të kuptoj
është se ku qëndron gabimi këtu? Shumë shumë ky shkrimtar mund të quhet
mendjelehtë dhe fare i papërgjegjshëm që flet kështu.
Ta marrim nga një anë
tjetër: si do të ishte qëndrimi i tij i kundërt, domethënë “i mirë”? S’mbetej
tjetër veçse ai të mos pranonte asgjë. Me fjalë të tjera, të thoshte se ai nuk
e ka goditur aspak shtetin, partinë, marksizmin etj. Përkundrazi, është gati të
japë jetën, t’i thyejë duart e kokën për to etj., etj.
Përvoja e terrorit
komunist i njeh të dy versionet, që ndahen në; “e pranoi fajin” ose “nuk e
pranoi fajin”. Në raste të ndryshme ato marrin kuptime të ndryshme, krejtësisht
të kundërta, për mirë ose për keq.
Shkurt, pranimi i
gabimit, në rastin për të cilin flasim, s’ka ndonjë gjë të keqe, në kuptimin e
kujdesit të tepërt, të frikës etj. E keqja e vetme mbetej rrezikimi im si
person.
Sa për arsyen përse e
mbajta këtë qëndrim të pakujdesshëm, nuk mund të them se e kam krejt të qartë
sot. Ka gjasë që një bisedë e një nate përpara me Anastas Kondon, sekretarin e
partisë, i cili ishte dashamirës, u bë shkak. Ai ishte i dëshpëruar dhe më tha
haptas se kishte frikë se nuk do ta kaloja dot. Ai shtoi se ndoshta mund të
ndodhte ndonjë mrekulli dhe mbase autokritika ime tepër, tepër e sinqertë, mund
të më shpëtonte. Me sa dukej interpretimi im i fjalëve të tij, më shtyu drejt
atij “hipersinqeriteti”. Më vonë, kur teksti i autokritikës m’u sekuestrua
bashkë me vjershën dhe m’u kërkua që të mos ia tregoja askujt, më shkoi në
mendje se kjo hynte ndoshta në metodat djallëzore të tyre. Ata mbanin prej teje
një tekst të rrezikshëm që mund të përdorej kundër teje në çdo çast. Kjo me sa
dukej iu jepte qetësi”.
A mendoni se dërgimi i
vjershës në Komitetin Qendror dëshmonte për ekzistencën e një paragjykimi ndaj
jush?
“Nuk mendoj se dërgimi
i vjershës në Komitetin Qendror, ka qenë ndonjë gjë e pazakonshme. Në praktikën
e botimeve kjo ndodhte shpesh për dyshimin më të vogël. Vjersha zgjonte dyshime
të tilla. Me sa më kujtohet, unë vetë, për të mos e shqetësuar, nuk ia tregova
gruas time, Helenës, se po e çoja në shtyp. S’duhet harruar se në atë kohë çdo
krijim letrar kishte dy faza të rëndësishme: e para, vetë shkrimi, e dyta,
botimi. Ky i dyti ishte edhe më delikat. Në prag të tij, qëllonte që autorët
bënin ndryshime për të shmangur rrezikun. Merret me mend që ndryshimet dëmtonin
shpesh nivelin artistik. Më kujtohet se në tekstin e kësaj vjershe kam bërë
ndryshime gjer në minutën e fundit. Megjithatë, nuk arrita ta shmang të keqen”.
Në ditarët e Enver
Hoxhës përmendet emri i kryetarit të Lidhjes, Dritëro Agollit. Është folur dhe
vazhdon të flitet disa here për acarimet midis jush. Në përgjigjet ndaj
gazetarëve shqiptarë, por edhe përpara të huajve, ju keni mohuar se keni pasur
grindje me Agollin. Nisur edhe nga ky episod i kësaj vjershe a mund ta
konfirmoni prapë një gjë të tillë?
“E konfirmoj pa asnjë
mëdyshje. Së pari, lidhur me episodin e vjershës, për të cilën po flasim, nga
letra e Enver Hoxhës nuk del askund se Lidhja e Shkrimtarëve dhe Ramiz Alia, të
cilit iu dërgua vjersha, kanë kërkuar dënimin e saj. Përkundrazi, të dyja
instancat, sidomos Ramiz Alia, kritikohet rëndë për mungesë vigjilence ndaj
vjershës.
Lidhur me marrëdhëniet
e mia me Dritëro Agollin, këtë e kam bërë të qartë gjithmonë përpara opinionit
publik shqiptar dhe atij europian. (Për këtë të fundit e kam fjalën sidomos për
një intervistë të gjerë dhe shterruese me Stefan Kurtua, autorin e “Libri i zi
i Komunizmit”, që çmohet gjithkund si eksperti më i madh për shpjegimin kritik
të komunizmit botëror).
Ne të dy, Dritëro
Agolli dhe unë, kemi qenë për një kohë tepër të gjatë shokë të ngushtë. Të ishe
shok i ngushtë me dikë në atë kohë, do të thoshte që midis jush të mos kishte
sekrete politike. Ne kishim mendime pothuajse të njëjta kritike ndaj regjimit komunist,
në Shqipëri dhe në botë. Në radhë të parë, kundër stalinizmit dhe gjithçkaje që
lidhej me të. Kjo vazhdoi prej fundit të viteve ’50, gjatë gjithë viteve ’60
dhe deri në fillim të viteve ’70, kur Dritëro Agolli u zgjodh kryetar i Lidhjes
së Shkrimtarëve. Pas kësaj ngjarjeje, bisedat tona politike vetvetiu u
rralluan, por aspak në mënyrë dramatike. Rrallimi ishte i natyrshëm nga të dy
anët, madje mund të quhej një mirëkuptim i heshtur, për të mos e vënë në pozitë
të vështirë njeri tjetrin. (Si kryetar Lidhjeje ai më ka kritikuar disa herë,
por unë jam përpjekur ta marr këtë si një kritikë të detyrueshme prej pozitës
së tij.)
Kisha një shpresë të
brendshme se ai ruante mendimet e mëparshme. Kureshtja për një gjë të tillë, më
ka shtyrë, siç e kam treguar, që në vitin 1983 kur u gjendëm të dy, vetëm për
vetëm, në një kafene të Parisit, të rihap një nga bisedat e vjetra delikate dhe
të rrezikshme. Gëzimi im ishte i madh kur shpresa ime u vërtetua. Biseda jonë u
zhvillua sikur të ishte vijim i bisedave të vjetra. E botova këtë bisedë më
vonë në shtyp, i bindur se po i bëja mirë dhe ai e pranoi atë fakt aq delikat.
Shkurt, ky ishte thelbi
i të vërtetës për marrëdhënien tonë. Ajo që më habit sot është se ka mjaft
njerëz që nuk u pëlqen kjo e vërtetë pajtuese, por e kundërta e saj. Ata
gjuajnë gjithkund për të kërkuar grindje dhe mohim. Për fat të keq, kjo rendje
pas së keqes është bërë sot modë në Shqipëri. Ajo është pjesë e çoroditjes
morale , e kaosit të mendimit, i cili gjëndet shpesh në rrënjët e çdo lloj kaosi.
Ka kohë që Shqipëria ka
nevojë të ngutshme për të kundërtën”.
Nga shënimet e Enver
Hoxhës shpërthen një zemërim i jashtëzakonshëm. Mendoni se ky ka qenë një çast
i rrallë, i nxitur nga kjo vjershë, apo tregon një mungesë besimi të përhershme
ndaj shkrimtarëve?
“Pyetja është shumë e
vështirë nga që ka të bëjë me dredhitë e një tiranie, qoftë tek ne, qoftë në
vendet e tjera të kampit socialist. Ato kanë qenë të pafundme, duke shkuar nga
lavdërimet e tepruara për shkrimtarët tek dënimet më mizore e të pamëshirshme
ndaj tyre. Rusia sovjetike ka qenë shembulli i parë. Sublimimi i Maksim Gorkit,
nuk i pengon sot shumë studiues të dyshojnë se ai ka vdekur i helmuar pikërisht
prej atij regjimi që e sublimonte.
Tek ne në Shqipëri, ka
një prirje për t’i rënduar më shumë se ç’duhet shkrimtarët dhe artistët.
Natyrisht që ata kanë përgjegjësinë e tyre për pjesëmarrjen në atë mbrapshti
famëkeqe që quhej realizëm socialist, por veprimtaria e tyre, sado e dështuar
të ishte, nuk mund të krahasohet kurrë me krimet themelore: torturat, burgjet,
internimet. Me vjersha e romane të dobët është mbushur bota, por ato s’kanë
sjellë kurrë fatkeqësi si krimet klasike që u përmendën më lart. Prandaj,
prirja për të bërë krahasimin midis tyre nuk është përveçse një alibi e tërthortë
në favor të krimit shtetëror diktatorial. Një përgjigje e plotë për pyetjen
tuaj do të ishte e mundur vetëm pas hapjes së plotë të arkivave të fshehta”.
Nga letra që ish
kryeministri Mehmet Shehu i ka dërguar Enver Hoxhës, lidhur me vjershën “Në
mesditë Byroja Politike u mblodh”, mungojnë dy faqet e para, të cilat janë
zhdukur dhe nuk gjenden askund. A keni ndonjë mendim për arsyen e kësaj
zhdukjeje?
“Duke pasur parasysh se
kjo letër është ruajtur në arkivin e gruas së Enver Hoxhës, kemi të drejtë të
mendojmë se dy fletët e para, janë hequr prej të afërmve të Hoxhës, pra të vetë
gruas. Ka gjasë që veprohej kështu me materialet tepër komprometuese, të cilat
duhet të zhdukeshin pa asnjë gjurmë.
Në këtë rast, teksti i
letrës është i Mehmet Shehut, por është jashtë çdo logjike, që ndaj këtij të
fundit të tregohej ndonjë kujdes për të shmangur
pjesët turpëruese, siç ka qenë një zakon i njohur i gjithë tiranive. Problemi,
me sa dukej, ka qenë gjetkë. Po të shihet me kujdes letra është vërtet e Mehmet
Shehut, por në fillimet e saj kuptohet se është cituar gjerësisht Enver Hoxha.
Pra frazat e zhdukura mund të jenë të shefit kryesor. Ato duhet të kenë qenë aq
të rënda, sa që besnikët e tij (gruaja vetë), mund t’i kenë gjykuar se nuk
përputheshin me imazhin e tij “aq humanist”, sidomos kur bëhej fjalë për diçka
të fisme si poezia”.
Nga përplasja e
regjimit tiranik me artin dhe letërsinë, a është e mundur që arti të thyhet?
Pas incidentit për të cilin folëm, a e ndjetë ju vetë këtë rrezik?
Arti është shumë më i
fortë se ç’duket. Historia e njerëzimit nuk njeh raste të kundërta. Njerëzit me
pushtet, të çdo lloj regjimi qofshin, të dehur pikërisht prej pushtetit, iu
pëlqen t’i përfytyrojnë poetët dhe artistët si krijesa që mund të gabohen
lehtë. Sipas një mendimi fare të cekët të Karl Marksit, poetët kanë nevojë të
përkëdhelen, që të krijojnë. Ky mendim që citohet ende sot mendjelehtësisht,
është po aq larg të vërtetës, sa shumë thëne të tjera gjysmëfeudale për artin.
Lidhur me pasojat e
incidentit, për të cilin folëm, ndryshe nga ç’kam kujtuar në fillim, mendoja se
nuk ka luajtur ndonjë rol në krijimtarinë time të mëvonshme. Nuk po them se më
bëri mirë, por po aq nuk guxoj të them se më bëri keq. Njëfarë kohe pas tij,
krijimtaria ime letrare nuk pësoi ndonjë ndryshim në kuptimin e pranisë së
kooperativave ose e personazheve pozitivë e optimistë nëpër uzina. Përkundrazi,
ajo u zymtua e u ashpërsua edhe më fort. Nuk po zgjatem, por po kujtoj se
romanin “Nëpunësi i pallatit të ëndrrave” e kam shkruar pikërisht pas
ngjarjes”.
P.S. (Dënimet e
shkrimtarëve shqiptarë si Genc Leka, Blloshmi dhe Havzi Nela)
Ditari sekret, disa nga
akuzat e Enverit ndaj Kadaresë
Kjo vjershë është në
kundërshtim me vijën e Partisë! Kjo shpreh të kundërtën e asaj që thotë Partia,
të kundërtën e analizës që bën Partia, të realitetit të madh të rrethimit
kapitalisto-revizionist dhe të rrezikut iminent nga një agresion i jashtëm
kundër vendit tonë.
Ismail Kadare që në
strofat e para pretendon se nuk egziston asnjë rrezik nga jashtë, se nga jashtë
kufijtë tonë nuk rrezikohen dhe “klasat e mëdha brënda dimërojnë”. Për Ismail
Kadarenë, politika dhe analizat marksiste-leniniste të Partisë janë fallco.
E tërë kjo pjesë shpreh
pa dorashka ide anti-revolucionare, anti-marksiste, anti-parti, dhe flet hapur
kundër rendit socialist në vëndin tonë. Sipas tij regjimi te ne është duke
“shkuar në varr”, “është prishur nga themelet” dhe nxjerr “një ligj” se
“shtetet nuk prishen nga çatitë por nga baza”.
Pra sipas tij, çatia,
“Byroja Politike” është e “shëndoshë”, kurse në bazë “rritet tumori i zi”. E
tëra kjo është teori revizioniste, denigruese, sabotuese, dhe antisocialiste.
Ky poet borgjez atakon
gjithë ndërtimin e socializmit në vëndin tonë, gjithë direktivat e Partisë,
gjithë politikën e strukturës dhe të super-strukturës dhe e quan një bllof të
madh që bëhet me qëllim për të mbuluar “kalbëzimin dhe burokracinë”.
Ky poet korbash thotë
se “Topa, hymne e valle ka kundër armiqve” por “kundër burokracisë s’ka
konsuj”. Me fjalë të tjera s’ka parti që të luftojë burokracinë dhe Partinë
tonë marksiste-leniniste e quan “konsuj” ose “prokonsuj” si në Republikën e
Romës antike, që u rrënua.
Për këtë poet
reaksionar rendi ynë socialist është një rend burokratik dhe burokratët i kanë
“duart të lyera deri në bërryl me gjak”, “rrëmojnë themelet, lajnë gjakun e
dëshmorëve etj etj”.
Maskimi i punës
armiqësore të Kadaresë nuk qëndron, për të edhe Enver Hoxha që “ai mburr me
terma pompoze” është si populli, Partia dhe klasa i krimbur.
Por “filozofia e këtij
poeti reaksionar është e fallsifikuar dhe aspak egzakte. Është e qartë se
Kadareja është kundërevolucionar, është kundër diktaturës së proletariatit,
kundër dhunës dhe
shtypjes së armiqve të
klasës, ai është kundër socializmit në përgjithësi dhe në vëndin tonë në
veçanti.
Këtë vepër armiqësore
ai e bazon në goditjen e tmerrshme që Partia u bëri armiqve të klasës,
tradhtarëve Beqir Balluku me shokë.
Ismail Kadareja jo pa
qëllim ka marrë të vërtetat, që i ka thënë Partia hapur popullit në mbledhje të
gjëra për të bërë një vjershë, ku të përgjithësojë punën e disa armiqve (që
bile nuk i cilëson kush janë, kurse populli i di e i njeh, se Partia s’ia ka
mbajtur të fshehta.
* *
*