Besar Likmeta BIRN
Në 8 korrik 2010, bashkëshortja e ish-kryeministrit
të Britanisë Tony Blair, Cherie Booth, u ul në Tiranë me një avion privat për
të prerë një shirit për një stacion të ri televiziv, me ftesë të oligarkut
shqiptar të naftës Rezart Taçi.
Taçi pati blerë Alsat TV gjashtë muaj më
herët, por tashmë qe në telashe pas akuzave për korrupsion dhe padive në lidhje
me akuzën se kishte rrahur një gazetar në një lokal.
Cherie Booth dhe mbështetja e saj ofronin një
mundësi të mirë për multi-milionerin për të pastruar imazhin e vet.
imazhe
shqip
Taçi e përshkroi vizitën e saj si të
“paçmueshme” dhe madje e cilësoi Booth si “kumbarin” e televizionit.
Një gjykatëse e profilit të lartë dhe avokate
e të drejtave të njeriut, Booth mori pjesë në ceremoni duke theksuar rëndësinë
e medias së lirë dhe të pavarur në një shoqëri demokratike.
Gjithsesi tri vjet më vonë, Alsat TV, i cili
është riemëruar Albania Screen, është i falimentuar dhe pasuria e oligarkut të
naftës është pakësuar.
Disa nga gazetarët që Booth takoi atë ditë
tashmë po luftojnë me Taçin në gjykatë, pasi u pushuan nga puna. Për shumë muaj
ata nuk kanë marrë rrogat ndërsa kompania nuk ka paguar kontributet e
sigurimeve shoqërore të tyre.
Rasti i Alsat nuk është i pazakontë në
Shqipëri, ku dhjetëra media janë nën pronësinë e oligarkëve apo deputetëve që i
përdorin ato në funksion të bizneseve dhe karrierave të tyre politike.
Gazetarët që punojnë për ta e gjejnë veten
shpesh mes një shkëmbi dhe një humnere,
mes interesave politike dhe presioneve financiare – në një treg që është tepër
i varfër dhe i mbingarkuar me media për të mbajtur kaq shumë gazeta e
televizione.
Shumica e medias shqiptare është në varësi të
reklamave të korporatave të mëdha si burimi kryesor i të ardhurave dhe emaile
të brendshme tregojnë se ato me lehtësi mund ta shtrembërojnë politikën
redaksionale.
Edhe reklamat e qeverisë janë gjithashtu një
burim i rëndësishëm i të ardhurave.
Të dhëna të mbledhura nga Balkan Insight
tregojnë se pjesa dërrmuese e reklamave qeveritare nuk ka shkuar te stacionet
televizive me shikueshmëri më të lartë, por te ato që mbështesin politikat e
tyre.
Shumë punë dhe pak rrogë:
Shqipëria u rendit në vend të 102 nga 173
vende te indeksi i Lirisë së Medias për vitin 2013 nga organizata Reporterë pa
Kufij.
Kjo shënon një rënie të ndjeshme që nga viti
2003, kur Shqipëria qe në vend të 34rt dhe vendi me renditjen më të lartë në Ballkanin Perëndimor. Vendi me
vetëm 2.8 milionë banorë ka 25 gazeta, më shumë se 100 televizione, 36 revista
mujore dhe 69 publikime tremujore.
Sipas Unionit të Gazetarëve të Shqipërisë, 90
për qind e medias private ka shënuar vonesa në pagesat e rrogave, nga dy deri
në gjashtë muaj.
Përveç vonesave në rroga, një tendencë tjetër
shqetësuese është dështimi i shumë kompanive mediatike në pagesën e sigurimeve
shoqërore e shëndetësore për stafet e veta.
Dokumente të marra nga Balkan Insight nga
Instituti i Sigurimeve Shoqërore tregojnë se Alsad nuk pagoi kontributet e disa
gazetarëve që nga fillimi i vitit 2013. Unioni vlerëson se 60 për qind e medias
në vend nuk paguan rregullisht kontributet për punonjësit e vet.
Aktualisht, 67 çështje gjyqësore janë hapur
nga gazetarët dhe punojësit e medias që pretendojnë “pushim të padrejtë nga
puna,” para Gjykatës së Tiranës, ku përfshihen 12 media; shumica janë çështje
të ish-punonjësve të Alsat.
“Kjo është situata më e keqe që ne kemi parë
në një dekadë dhe gjërat duket se do të përkeqësohen edhe më shumë para se të
fillojnë të përmirësohen,” thotë Aleksander Çipa, kreu i Unionit të Gazetarëve.
Axel Kronholm, një gazetar finlandez që kreu
studime të thelluara mbi lirinë e medias në Shqipëri, thotë se gazetarët
shqiptarë punojnë në një treg me shumë pak siguri pune, gjë që nxit kulturën e
auto-cenzurës.
“Është një mjedis mediatik shumë i vështirë,
ku gazetarët nuk kanë siguri në punë, kodi i punës nuk zbatohet… madje edhe
njerëzit me kontrata pune nuk janë të sigurtë nëse këto kontrata do të
respektohen në rast se hyjnë në sherr me menaxhimin,” shpjegoi Kronholm.
Ai vërejti se megjithëse pak gazetarë kanë
rënë pre e sulmeve fizike përgjatë viteve të fundit, sërish ky është një rrezik
që duhet të merret parasysh.
“Nëse je i pasigurtë për punën dhe për
sigurinë personale, ka rrezik që auto-cenzura të shtohet,” tha ai.
Situata është edhe më e vështirë për gazetarët
investigativë, shpjegon Artan Hoxha, një gazetar kronike dhe autor i emisionit
“Xhungël” në Neës 24.
Hoxha thotë se disa pronarë mediash po
përdorin raportimin investigativ si armë për të sulmuar rivalët politikë apo të
biznesit, pa ndonjë shqetësim për interesin publik.
“Nëse pranon kushtet e tyre, të ofrojnë para,
mjete e njerëz – me kushtin që ata të përcaktojnë se çfarë heton ti,” tha
Hoxha.
Sipas tij, interesat e pronarëve të medias
rrallë përputhen me ato të publikut.
“Në shumicën e rasteve, pronarët e medias
largohen nga raportimi investigativ për shkak se nuk gjejnë dot gazetarë me
eksperiencë që të pranojnë kushtet e tyre,” shtoi ai.
Akuza për korrupsion:
Tregu i polarizuar i medias në Shqipëri i ka
ndarë televizionet përgjatë linjave politike dhe ato që janë më pranë qeverisë
shpesh shpërblehen nga buxhetet reklamuese të qeverisë.
Të dhënat e mbledhura nga Balkan Insight nga
dega e thesarit të Ministrisë së Financave, tregojnë se ata shpenzuan së paku
110 milionë lekë, (780 mijë euro) mes qershorit 2012 dhe fundit të vitit 2013.
Ministria e Mbrojtjes qe reklamuesi më i madh
me 82.2 milionë lekë (584 mijë euro).
Pothuajse i gjithë buxheti publik i reklamave
shkoi te stacionet televizive dhe agjencive nën pronësinë apo të lidhura me
Aleksandër Frangaj. Frangaj është pronar i Media 6, kompania prind e TV Klan,
një nga televizionet më të mëdha në Shqipëri dhe është i lidhur ngushtë me
stacionin televiziv të lajmeve 24 orëshe ABC Neës.
Një ish-armik i Berishës, Frangaj krijoi
marrëdhënie shumë të ngushta me ish-kryeministrin Sali Berisha dhe Partinë
Demokratike.
Katër fushata të mëdha reklamash të kryera nga
Ministria e Mbrojtjes me vlerë 584 mijë euro shkuan te dy agjenci reklamash të
lidhura me Frangajn.
Të dhënat e thesarit tregojnë se më 6 dhe 14
qershor, gjatë fushatës për zgjedhjet parlamentare, Ministria e Mbrojtjes i dha
dy kontrata kompanisë Zoom Events, me vlerë 40 milionë lekë, (284 mijë euro).
Regjistri i bizneseve tregon se drejtori i
Zoom Events, e cila qe themeluar më 30 janar 2013, është Eptan lohja. Lohja
është menaxheri i marketingut për TV Klan dhe gjithashtu është në bordin
drejtues të televizioneve Klan dhe ABC.
E njëjta ministri i dha dy kontrata të tjera
me vlerë 42.7 milionë lekë (300 mijë euro), kompanisë Promo Sh.p.k, një kompani
reklamash nën pronësinë e Eduart Frangaj, vëllai i Aleksandër Frangaj.
Të dhënat e thesarit tregojnë gjithashtu se
ministria i shpërndau reklamat përmes kontratave direkte dhe jo përmes
tenderëve të hapur, gjë që është normë në blerjen e mallrave apo shërbimeve.
Më 9 dhjetor, në një konferencë dramatike për
shtyp, Ministrja e Mbrojtjes Mimi Kodheli njoftoi se ajo e ka kallëzuar
paraardhësin e saj Arben Imami në prokurori.
Kodheli tha se një kontroll i brendshëm ka
zbuluar parregullsi të mëdha në tenderët e kryer nën drejtimin e Imamit dhe se
ajo po ngrinte akuza për abuzim me pushtetin, thyerjen e rregullave të
tenderimit dhe korrupsion.
“Nxis prokurorin e përgjithshëm të hetojë këto
procedura që kanë sjellë abuzime të mëdha me paratë e shtetit,” tha ajo.
Imami qe Ministër i Mbrojtjes nga viti 2009
deri më 2013 në qeverinë e qendrës së djathtë të Berishës. Ai akuzohet se ka
kryer shumë tenderë të jashtëligjshëm për reklama televizive për Ministrinë e
Brendshme dhe nëse shpallet fajtor, mund të dënohet me deri në shtatë vjet
burg.
Imami i cilësoi akuzat e ngritura ndaj tij si
të motivuara politikisht.
Ky është një “akt hakmarrjeje personale,” tha
ai.
Kryeministri socialist Edi Rama ka “kaluar një
vijë të kuqe etike dhe politike por kërcënimet e tij nuk kërcënojnë askënd, aq
më pak mua,” tha Imami në një konferencë për shtyp.
Ministri e institucione të tjera shtetërore
kanë qenë gjithashtu bujare me Promo Sh.p.k dhe ndaj kompanive të tjera të
lidhura me Frangajn.
Promo Sh.p.k mori dy kontrata të tjera, njëra
nga Qendra Kombëtare e Barnave dhe një tjetër nga Ministria e Brendshme,
respektivisht 3.9 milionë lekë (27.700 euro) dhe 9.97 milionë lekë (71 mijë
euro).
Media 6 mori dy kontrata nga Ministria e Bujqësisë
plus një kontratë nga Ministria e Drejtësisë përgjatë dy viteve të fundit me
vlerë të përbashkët 3.6 milionë lekë (26 mijë euro).
Tri kontrata më të vogla iu dhanë ABC Neës nga
dy bashki të drejtuara nga Partia Demokratike dhe nga Ministria e Bujqësisë me
vlerë totale 2.7 milionë lekë (19,800 euro).
Një kompani tjetër reklamash nën pronësinë e
Aleksandër Frangajt, Media 66, mori një kontratë prej 1.4 milionë lekësh (10
mijë euro) nga Ministria e Drejtësisë.
Të pesë kompanitë e lidhura me Frangajn morën
në total 103 milionë lekë (730 mijë euro) në reklama nga institucionet
shtetërore përgjatë dy viteve.
Sa për krahasim, Top Channel, televizioni më i
madh privat i Shqipërisë, mori shifrën modeste prej 1.3 milionë lekësh (9940
euro) përgjatë të njëjtës periudhë.
Të dhënat e thesarit mbi reklamat nuk
përfshijnë para të shpenzuara nga kompanitë nën pronësi shtetërore, gjë që do
të thotë se paratë publike të kanalizuara drejt rrjetit të kompanive të lidhur
me Frangajn janë edhe më shumë se sa shumat e përmendura.
Sipas një raporti monitorimi nga Enti
Rregullator i Energjisë, shpërndarësi i energjisë elektrike CEZ Shpërndarje
shpenzoi 6.4 milionë lekë (45 mijë euro) në reklama televizive në vetëm një
muaj në maj 2013.
Pjesa e luanit i shkoi ABC News, pasuar nga
News 24, Ora News dhe UTV.
Korporatat e mëdha:
Sipas raportit vjetor të Freedom House të
publikuar më 3 tetor, media shqiptare zakonisht bazohet te mbështetja
financiare nga pronarët dhe nga shumë pak reklamues të mëdhenj ndërsa kultura e
auto-cenzurës është krijuar për t’iu përshtatur interesave të bamirësve dhe
është e gjithëpërhapur.
Nuk ka të dhëna publike mbi përmasat e tregut
të reklamave në Shqipëri. Gjjithsesi, një raport i brendshëm i marrë nga Balkan
Insight, përgatitur nga një agjenci reklamash, e vendos vlerën e reklamave
televizive për 11 muajt e parë të 2011 në 4.2 miliardë lekë (29.8 milionë
euro).
Reklama si propagandë:
Ndërsa pjesa e reklamave shtetërore në tregun
e reklamave në Shqipëri është vetëm një pjesë e vogël e një tregu të dominuar
nga kompanitë e mëdha të telekomunikacionit, janë këto reklama të shtetit ato
që kanë shkaktuar debatet më të zjarrta. Kjo ndodhi sepse shumë prej reklamave
u transmetuan në prag të zgjedhjeve dhe përmbajtja e tyre shpesh asgjë më shumë
se sa reklamë për qeverinë e kohës.
Dokumente të marra nga Balkan Insight nga
Ministria e Integrimit, përmes një kërkese të bazuar te liria për informim,
tregon se për shembull, më 2009, ministria i dha një kontratë agjencisë së
reklamave MC sh.p.k, për të promovuar “Ditën e Rinisë”, me vlerë 16.1 milionë
lekë.
Shpenzimet për reklama qenë pjesë e një fondi
më të madh prej 88.7 milionë lekësh (630 mijë euros), të cilat, përveç
reklamave, u përdorën për të paguar aktivitetet kulturore dhe matetjalet për
manifestimin.
Gjithsesi, manifestimi doli se qe një fasadë
për një miting të Partisë Demokratike, kompletuar me një fjalim nga
kryeministri Sali Berisha dhe një turmë mbështetësish që valëvisnin flamurin e
partisë.
Përgjatë të njëjtit vit, MC sh.p.k, e cila në
mënyrë ironike është akronim për Ministria e Komunikimit, prodhoi katër reklama
të gjashme të sponsorizuara nga shteti.
Të dhëna nga Idramedia, një kompani kërkimi
mediatike në Tiranë, tregojnë se nga janari deri në qershor 2012 pesë
reklamuesit e mëdhenj – të gjitha kompani telekomunikimi – shpenzuan 18.75
milionë euro në reklama. Reklamuesi me buxhetin më të madh qe operatori celular
Vodafone, e cila shpenzoi 6.3 milionë euro, pasuar nga AMC, Eagle Mobile, Albtelekom
dhe Plus Communications.
Më 2011, sektori i telekomunikacionit zinte 69
për qind të reklamave në tregun e televizioneve, pasuar nga kafeja, që zinte 14
për qind.
Duke patur parasysh përmasat e kompanive të
telekomunikimit si burim të ardhurash për televizionet dhe gazetat, nuk ka
pothuajse fare raportim kritik në media mbi operatorët celularë.
Kur Autoriteti i Konkurrencës gjobiti dy
operatorët më të mëdhenj celularë, Vodafone dhe AMC, për sjellje jokonkurruese
më 2007, shumë pak media e raportuan lajmin.
Pak gjëra kanë ndryshuar që nga ajo kohë. Në
shtator, kur Autoriteti i Konkurrencës hapi një hetim të ri kundër Vodafone, e
cila akuzohet për abuzim me pozicionin dominues në treg, lajmi sërish gjeti
shumë pak hapësirë në media.
Në vend të kësaj, Autoriteti i Konkurrencës e
gjeti veten përballë kritikave të mediave tabloide kundër hetimit.
Gjergj Erebara, gazetar i të përditshmes
Shqip, thotë se pak kompani të mëdha, të cilat shërbejnë si linja e mbijetesës
për televizionet dhe gazetat, dominojnë tërësisht tregun e reklamave.
“Disa nga këto kompani po bëjnë reklama
thjeshtë për t’i mbyllur gojën medias… duke përdorur buxhetin e tyre të
reklamave si mekanizëm presioni mbi mediat,” tha Erebara.
Sipas tij, presioni korporativ nëpër redaksi
është kaq i fortë sa gazetarët pothuajse kurrë nuk merren me lajme kritike mbi
biznesin e madh.
Shumë emaile të brendshme të marra nga Balkan
Insight mbështesin pretendimin se kompanitë e mëdha imponojnë politikat
editoriale nëpër redaksi.
Një email i dërguar më 17 maj 2012 nga një
kompani marrëdhëniesh me publikun që përfaqësonte CEZ Shpërndarje, kompaninë e
shpërndarjes së energjisë elektrike, i kërkoi një gazetari të mos raportojë nga
një seancë parlamentare.
CEZ Shpërndarje, e cila qe nën pronësinë e
grupit gjigand çek CEZ në atë kohë, humbi licencën e operimit në janar 2013 dhe
është nën administrim të përkohshëm nga Enti Rregullator i Energjisë.
“Si një kompani përgjegjëse për ruajtjen e
imazhit të CEZ Shpërndarje, duke marrë parasysh se ne kemi një kontratë
shërbimi me gazetën tuaj në këtë drejtim dhe pa censuruar pavarësinë tuaj, ne
kërkojmë që ju të mbroni imazhin e kompanisë në këtë debat,” shkruhet në email.
NJë menaxher marketingu nga kompania e
fluturimeve ajrore Belle Air qe më pak diplomatik në një email të dërguar në
një gazetë më 14 gusht 2013.
Një kompani ajrore shqiptare e themeluar më
2005, Belle Air shpalli falimentin më 18 nëntor dhe tashmë është nën hetim për
mashtrim.
Pas një raportimi kritik në gazetë, kompania
dërgoi një material për marrëdhënie publike, duke këmbëngulur që ai të
publikohet si një lajm – dhe mbi të drejtën e kompanisë së marrëdhënieve
publike për të përcaktuar përmbajtjen.
“Komunikata duhet të publikohet në formën e
artikullit dhe jo të reklamës, si herën e fundit,” shkruhet në email. “Para se të çohet në shtypshkronjë duhet të më dërgosh mua
draftin.”
Në një deklaratë për Balkan Insight, Barbora
Pulpanova, një zëdhënëse për CEZ Group, tha se “nuk ka ndodhur deri tani që
dikush të jetë ankuar mbi ndonjë bashkëpunim me agjencinë që ne punësuam.”
Erebara thotë se media nuk ankohet mbi këtë
ndikim të pakëndshëm sepse shpesh media është e korruptuar.
“Disa media e përdorin fuqinë e tyre për të
shantazhuar kompanitë për reklama,” tha ai. “Është një marrëdhënie negative e
ndërsjelltë.”
Ky artikull është prodhuar me ndihmën
financiare të projektit South East European Media Observatory, mbështetur nga
Bashkimi Europian. Përmbajtja e këtij artikulli është nën përgjegjësinë
personale të Besar Likmetës dhe nuk mundet në asnjë mënyrë të interpretohet
sikur reflekton këndvështrimin e Bashkimit Europian.
imazhe
shqip
* * *
No comments:
Post a Comment
Eng - - - Comments that are offensive, discriminatory against race, nationality, gender, religion and/or expressed in any other unlawful grounds are strictly prohibited! Thank you!
Alb - - - Ndalohen komentet me fjalë fyese, si dhe komentet që nxitin diskriminimin e përhapjen e urrejtjes mbi baza nacionale, racore, fetare dhe mbi çfarëdo baze tjetër antiligjore. Ju faleminderit!