skena
pushtohet nga banaliteti
Nga Mustafa Nano
Më kanë munguar kontaktet në pikëpamje humane
me Sokol Olldashin, por e kam njohur mirë në pikëpamje politike (duke e ndjekur
në distancë). Doni që të jem i sinqertë në këto orë përdëllimi, që shumëkush i
ka banalizuar ashtu si dimë t’i banalizojmë gjërat, edhe mortin, ne shqiptarët?
Nuk mendoj se Olldashi ka lënë shenjë si politikan, e se duhet t’i njohim
ndonjë meritë në këtë drejtim. Personalisht, kam mundur t’i regjistroj veç një
gjest domethënës, me të cilin më ka kapur në befasi. Dhe është gjesti i fundit
i tij si veprimtar publik. Është një fjalim i tij në Kuvend në ditën që
deputetët po kacafyteshin lidhur me honoraret elektorale të studentëve korçarë
fresh-istë. Sikur të mos e kisha parë e dëgjuar vetë, nuk do ta besoja: Ishte
Olldashi në një version inedito, dmth i shtruar, konstruktiv, autokritik,
vizionar.
Po bënte denoncimin e madh të jetës së vet, po
denonconte ata (një syresh ishte dhe ai vetë, kuptohet) që nuk kanë ditur të
bëjnë gjë tjetër gjatë dy dekadave të fundit, veçse të blejnë vota, të trukojnë
rezultatin e zgjedhjeve, e t’i prishin këto të fundit. Ish në një moment të
çuditshëm ftillimi që, sipas shumë gjasash, duhet ta ketë burimin tek përvoja e
trishtë e garës brenda partisë së tij. U desh që të ish vetë viktimë e
deformimit të një gare për të kuptuar se nuk bëhet shaká me rregullat e garës politike
dhe me respektin për votën. E kuptoi shumë vonë këtë gjë. Por ka të tjerë, dhe
janë të shumtët, që s’e kanë kuptuar ende; e një pjesë nuk japin shenja se mund
ta kuptojnë ndonjëherë.
Me këtë fjalim, Olldashi, edhe nëse nuk e ka
nderuar karrierën e vet (nuk njoh karriera të nderuara në politikën shqiptare,
me përjashtim ndoshta të ndonjë karriere fare të shkurtër që, pikërisht ngaqë
është e shkurtër, nuk mund të quhet fare karrierë), të paktën e ka shpëtuar
atë. Pa këtë fjalim të fundit, karriera e tij nuk do të binte në sy për ndonjë
gjë. Ose do të binte në sy për ndonjë bëmë politike të pahijshme.
Të tjerët mendojnë ndryshe? Të tjerët kanë
parë tek Olldashi një politikan brilant, që na ka lënë pas një trashëgimi të
çmuar? Unë nuk besoj se ata i besojnë fjalët e tyre. Madje, kam frikë se nuk e
nderojnë Sokol Olldashin duke parë tek ai atë që nuk ishte. Por puna është se
tek ne është bërë e udhës që, me të ikur dikush me pushtet e ndikim nga kjo
botë, të rendet drejt një alkimie postume; me fjalë të tjera vdekja shihet si
një rast për të organizuar një festival a garë lëvdatash. Flasim për të
vdekurit mú sikur ata të jenë jo ata që ne kemi njohur e që po marrin rrugën e
mistershme drejt qiellit, por ca të tjerë, që sapo kanë zbritur prej qiellit.
Në rrethana vdekjesh pra ne duket sikur
nderojmë një njeri tjetër, dhe jo atë që sapo ka vdekur. Kjo është e natyrshme,
mund të thuhet. Por unë kam përshtypjen se ky festival lëvdatash këtejpari merr
formën e një – mund të duket shprehje oksimoronike, por ja që kështu ndodh –
harbimi mortor. Dita e mortit banalizohet, gjë që asnjë i vdekur nuk e meriton.
Mirëpo, ish pikërisht kjo që ndodhi pas
vdekjes krejt të papritur të Olldashit. Nuk them se ka pasur një përpjekje për
ta banalizuar këtë ngjarje. Përkundrazi, banalizimi ka ardhur prej dëshirës për
të dhënë prova respekti e dashurie për Olldashin. Dhe në këtë kuptim, për mua,
ka qenë i tepërt edhe vendimi i qeverisë për ta shpallur të nesërmen e vdekjes
së Sokol Olldashit si një ditë të Zisë Kombëtare.
Përsëris, nuk mund të vihet në diskutim një
dëshirë e mirë majtas e djathtas për ta nderuar kolegun e tyre, ashtu si nuk
mund të vihet në diskutim që kjo dëshirë ngrihet edhe mbi ndonjë kompleks faji
apo borxhi që ka pasur njëri e tjetri përballë Olldashit, por dita e Zisë
Kombëtare duhet të shpallet mbi kritere të tjera, e jo mbi dëshirën e njërit
apo tjetrit.
Në VKM-në nr. 229, dt 23.04.2004, që përcakton
ceremonialin zyrtar të Republikës së Shqipërisë, thuhet: “Zi kombëtare mbahet
për: 1. Personalitete të larta shtetërore e publike kombëtare; 2. Personalitete
të shquara të komunitetit ndërkombëtar me origjinë shqiptare; 3. Njerëz që
sakrifikojnë jetën e tyre në krye të detyrës; 4. Fatkeqësi të rënda njerëzore
që prekin thellë ndërgjegjen e kolektivitetit; 5. Për çdo rast tjetër me vendim
të Këshillit të Ministrave.” Pika 5 e bën legjitime Zinë Kombëtare në nderim të
deputetit Sokol Olldashi, por pikat 1-4 që përbëjnë kriteret, mbi të cilat
shpallet një Zi Kombëtare, nuk e justifikojnë vendimin që u mor nga qeveria
“Rama”.
Mirëpo vendimi u mor. Mass-media-s kaq iu
desh, dhe situatën e morën në dorë gazetarët, të cilët e big-brother-izuan
ngjarjen fët e fët. Filluan transmetimet non-stop që, siç është e pritshme,
marrin për lajm çdo gjë, mor po çdo gjë, që ka të bëjë me mortin, me fjalë të
tjera një deklaratë të dikujt, një kurorë, një vizitë, një pamje të ngashëryer,
ca lotë, pastaj sërish një deklaratë, e cila rëndom ndahet në shumë fraza dhe
secila prej këtyre frazave shitet si lajm prej televizioneve që japin informacion
të titruar.
Në studiot qëndrore është anchor-man-i, që
përcjell ngjarjen me ndihmën e pamjeve televizive që i vijnë live nga gazetarët
e kameramanët e terrenit, dhe që kur mbetet ligsht, zë e çaprashit fjalë të
tilla, si “ja, te grupi i familjarëve po afrohet Ilir Meta, ja dhe Jozefina
Topalli i dha dorën dikujt, ja dhe Berisha që mezi po i mban lotët, ja dhe Rama
që ka ardhur me të shoqen, të dy janë duke u afruar, po ecin me hap të
ndadaltë, ja edhe pak, etj, etj”.
Seç ka diçka jo humane tek këto kamera
televizive furacake, që pardje kapnin fytyra fëmijësh të përlotur (me siguri,
ishin fëmijët e Olldashit), fytyrën e topitur e të tronditur të së shoqes së
tij, pamjen e pambrojtur të të vëllait, të nënës, dhe në fund dhe gropën e
varrit, dheun që bie mbi arkivol. O jo, kjo është e pakuptimtë, kjo është një
marrí. Dikush atje do duhej t’i kish
ndalur këta kameramanë që, po t’i lije, s’do ta kishin për gjë të hapnin dhe
arkivolin e të fusnin tytën e kamerës atje. Por askush nuk u kujtua që t’i ndalte.
Me sa duket, po na bëhet zakon që të filmojmë, e të nxjerrim në shesh, çdo gjë.
Ky ishte kulmi i banalizimit, që vijoi më tej
me reagimet e ca e cave. Një pjesë personalitetesh thoshin të tyren, e ishin
patetikë, tmerrësisht patetikë, por në këtë rast patetizmi nuk ka lidhje me
përdëllimin. Dhe shyqyr që qëlloi Astrit Patozi, që i iku këtij kori e që e
neutralizoi aq sa mundi përmasën banalizuese të mortit. Patozi ishte i vetmi
normal mes “të vetëve”.
Ka qenë miku më i ngushtë i Olldashit, dhe
ndonëse i ka dhembur më shumë se të tjerëve ikja e Olldashit, fjalën e kish të
thjeshtë, të qëlluar, qibare, humane, gjë që duket tek citimet e mëposhtme: “Më
kujtohet që e kemi ndjellë këtë ditë, kur me shaka i kemi thënë njëri-tjetrit
se çfarë do të shkruajmë në fjalimin e lamtumirës, kur Ai, që është lart, do të
thërresë të parin prej nesh në radhë”, ose “Kemi thënë jo pak herë,
reciprokisht, se do të çoheshim nga varri nëse dikush në fjalët e përcjelljes
do të na fyente duke na vënë mbi shpinë merita dhe atribute që nuk i kishim
pasur dhe që nuk na takonin”, ose “Sokol Olldashi nuk kishte asgjë heroike në
qenien e vet; [nuk kish] asnjë grimcë patetizmi, ndonëse zanati ynë e kërkon,
madje në disa raste me tepri, këtë dimension”, etj.
Të tjerët iu vunë garës së përdëllimit, dhe
këtë gjë e bënë me fraza të fryra e me pohime hiperbolike, a thua se donin të
bëheshin protagonistë edhe të kësaj dite të përzishme. Ranë në sy Sali Berisha
e Lulzim Basha. Ja disa nënvizime që bëri i pari: “Sot zija në zemrat tona është
më e zezë se nata”, ose “shkrimet e tua Sokol kanë qenë perla të
publicistikës”, “Ylli i shndritshëm, yll i papërsëritshëm”.
Lulzim Basha nga ana e vet mund të thosh
pafundësisht gjëra për Olldashin, të cilin e ka njohur e me të cilin kanë
punuar për vite të tëra, mund të thosh gjëra që kanë hyrë në normalitetin e
këtij bashkëpunimi e bashkëjetese, por ai nuk mundi t’i ikte stilit të harlisur
të mentorit të tij. Edhe një fëmije po t’ia lije në dorë fjalën e lamtumirës
për Olldashin, do t’i kish shmangur fraza të llojit “betimi yt Sokol është dhe
betimi ynë”, “jemi duke jetuar një makth të tmerrshëm”, “Sokoli ishte një sokol
i paepur i shumë betejave”.
Dhe sikur të mos mjaftonin këto fraza të
kërkuara, Basha i dha dhe një natyrë kotmëkot partizane fjalës së vet, gjë që
përbëri kulmin e banalitetit në atë ditë, që veç banale nuk kish pse të ish. “Sokoli … për vite të tëra,
ndër më të vështirat për PD-në, çmontonte dhe denonconte intrigat që thurreshin
kundër nesh”, “[Sokoli] na jepte kurajo kur forca të errëta kërkonin me çdo
kusht të na çbënin si forcë politike të së mirës dhe si ndërtimtare e
Shqipërisë Europiane”, etj, janë fraza që e politizuan pa qenë fare nevoja
momentin kur Olldashin po e përcillnin në banesën e fundit, në ditën që – sipas
vendimit të qeverisë – kombi, e jo PD, ishte në zi. Dhe po Basha duhet të ketë
qenë në dijeni për një si nekrologji që Olldashit iu bë menjëherë pas
publikimit të lajmit tragjik. Ishte një nekrologji në stilin enverist,
tmerrësisht enverist, aq sa dhe në fund të nekrologjisë, për të imituar pikë
për pikë tabiatet e nomenklaturës së kuqe, ishin vënë emrat e ‘anëtarëve të
Byrosë Politike”: Lulzim Basha, Sali Berisha, Jozefina Topalli, Ridvan Bode,
Astrit Patozi, …. e deri te Gert Bogdani. Kjo ish një nekrologji e kotë, e
panevojshme, absurde në rrethanat kur mediat, të të gjitha llojeve, informojnë
për çdo gjë, e kur secili prej këtyre njerëzve që kanë vendosur emrin në fund
të nekrologjisë, mund ta thosh të vetën në rrugë individuale.
* * *
No comments:
Post a Comment
Eng - - - Comments that are offensive, discriminatory against race, nationality, gender, religion and/or expressed in any other unlawful grounds are strictly prohibited! Thank you!
Alb - - - Ndalohen komentet me fjalë fyese, si dhe komentet që nxitin diskriminimin e përhapjen e urrejtjes mbi baza nacionale, racore, fetare dhe mbi çfarëdo baze tjetër antiligjore. Ju faleminderit!